Projektünk szakemberi új emlősfajt írtak le Kazahsztánból

A 2017-ben leírt új faj, a zsetiszui szöcskeegér terepi fényképe.  (Fotó: Cserkész Tamás)

2017.11.30.  13:59

A természetvédelmi és a fajmegőrzés programok elválaszthatatlan része a tudományos kutatás. A kutatás kifejezetten fontos a kevésbé ismert, de ritka, vagy már a kihalás szélén álló fajok esetében. A szöcskeegerek kutatása kevéssel több, mint 10 éve vette kezdetét Magyarországon, és 2012. óta immár külföldön is aktív a Bükki Emlőstani Kutatócsoport Egyesület által vezetett csoport, melyhez az MTA-DE „Lendület” Evolúciós Filogenomikai Kutatócsoport molekuláris filogenetikával foglalkozó tagjai is csatlakoztak. A szöcskeegerek rendszertanának és elsődleges élőhelyeinek megismerése miatt különösen indokolt volt külföldi tanulmányutak, és igazi „expedíciók” szervezése. A tavalyi év során egészen Kazahsztán keleti csücskéig, az Altáj és a Tien-san hegységek lábáig jutottak a kutatók, mely utazást egy angol alapítvány, a The Rufford Foundation finanszírozott.

Hörcsögállományok monitorozása romániai projektterületeken

Fiatal hörcsög (fotó: Hegyeli Zsolt).

2017.10.30.  15:55

A 2015-ös év során 55 db, random módon kiválasztott 2x2 km-es rácsban mértük fel a hörcsög (Cricetus cricetus) elterjedését Románia pannon régiójában. A felmérést meghatározott hosszúságú transzektek bejárásával, és az azokon megtalálható hörcsöglyukak számlálásával végeztük, lucernaföldeken.

Ürgemonitoring a projekt romániai célterületein

Jellegzetes ürgeélőhely a Bánságban (fotó: Hegyeli Zsolt).

2017.09.30.  15:40

Folytatva az ürge (Spermophilus citellus) előző években elkezdett monitorozását, 2017-ben kilenc célterületünkön összesen 24 gyepen végeztünk transzektes lyukszámláláson alapuló ürgefelmérést. A projekt korábbi két évével összehasonlítva idén látszólag jó éve van a fajnak, több élőhelyen is viszonylag nagy lyukdenzitást találtunk.

Élőhely-rekonstrukció egy érmelléki ürgés gyepen

Kaszálás a legelőn (fotó: Bărbos Lőrinc).

2017.09.01.  15:00

Júliusban az egyik érmelléki ürgés legelőn, Ottomány község határában végeztünk kaszálásos gyephelyreállítást. Két, egymástól távol eső foltban kaszáltuk le a gyomos, cserjésedő növényzetet. Azóta megtörtént a legelő állatállomány ráhajtása, ami tovább javítja a gyep állapotát. Bízunk benne, hogy jövőre az ürgék is megjelenhetnek ezekben a foltokban.

Oldalak